Rondreis door Zwitserland

LAND/REGIO: Zwitserland
LEEFTIJD KIND(EREN): 1, 2,5 en 11 jaar
PERIODE: 10 dagen

Wij zijn Sofie en Steven. Samen hebben we drie kinderen: Stella (11), Toon (2,5) en Lies (onderweg 1 geworden). Steven is eigenlijk de enige 'echte' fietser van het gezin en maakte in een niet zo ver verleden al een paar fietsreizen. De rest fietst niet zo vaak. Met Toon en Stella fietsten we al eens een week in Duitsland (hotels) en langs de Vennbahn. In 2013 maakten we met Toon een kampeertrekking van een week tussen Nancy en Epinal. Om te testen of we het nog plezant vinden om met twee kleine kinderen te fietsen, gingen we in mei vier dagen op jeugdherbergenavontuur naar Limburg. Dat ging vlot genoeg om een poging te wagen wat langer onderweg te zijn.

Waarom Zwitserland?

In de eerste plaats uiteraard omwille van de prachtige landschappen. Dat Zwitserland over een uitgebreid netwerk van gemarkeerde fietsroutes beschikt die bovendien goed aansluiten op het openbaar vervoer, dat op zijn beurt voorzien is op transport van fietsen is mooi meegenomen. Dat het niet het goedkoopste land is, nemen we er bij... en compenseren we door te kamperen.

Wat en hoe?

Zoals gezegd besluiten we te kamperen om de reis betaalbaar te houden. Om de kinderen wat afwisseling bieden, reserveren we onderweg ook een hostal (2 nachten), een jeugdherberg (2 nachten, die er 3 zullen worden) en een plaats in het stro (1 nacht). De startplaats is een boerderij.

Onze 'machinerie' bestaat uit 3 fietsen voor de oudsten van het gezelschap en een fietskar (Chariot Cougar 2) voor de jongsten. Steven trekt de fietskar en Sofie haar fiets is van een kinderstoel voorzien zodat de kinderen niet de hele tijd in de kar moeten zitten. Bovendien is op de fiets van Sofie een verlengstuk voor de bagagedrager (Yepp Eeasyfit drager XL) gemonteerd zodat ook zij achtertassen met bagage kan meenemen. Het is wat wroeten om de tassen, die niet te vol mogen zitten, er op te krijgen, maar het lukt uiteindelijk wel. Onderweg bleek de drager dicht te plooien door overbelasting zodat we het tussenstukje moesten verstevigen met een blokje hout. Nadeel van de ganse constructie is dat het gewicht sterk naar achter zit.

Omdat we liefst een rondje rijden overwegen we verschillende mogelijkheden door het combineren van de diverse nationale routes. We kijken hierbij vooral naar routes 1 (Rhone), 2 (Rijn), 3 (Noord-Zuid) en 8 (Aare) omwille van de vele lange vlakke stukken. Het knooppunt van al deze routes is Aarau. Zo is meteen ook duidelijk wat we als begin- en eindpunt van onze tocht kiezen. Informatie en hoogteprofielen van de routes zijn te vinden op www.veloland.ch. Je vindt er ook een kaart waarop je eenvoudig kan zoeken naar accommodatie. Al staat zeker niet alles er op.

Verslag van dag tot dag

Dag 0: Kienberg

Het was onmogelijk in Aurau zelf een betaalbare verblijfplaats te vinden waar we onze wagen twee weken konden laten staan. Bitterlis Buurehof bleek de meest praktische en betaalbare oplossing in de nabije omgeving van Aurau. Pluspunt: we konden er de wagen veilig achter laten. Mijn mails werden snel en in het Engels beantwoord. Al viel het snel op dat we geen rechtstreeks contact hadden met de boer zelf.

Omdat de website sprak van een Wohnwagen en wij dat zelf niet hebben, leek het een leuke plek om te slapen. Bij aankomst bleek de woonwagen helaas niet meer in al te beste staat. Laten we hem bestempelen als niet zeer groot (de bagage hadden we buiten moeten laten) en ook niet al te proper. Dan maar 'slapen in het stro'. Alleen was het in de Massenlager ver zoeken naar het stro. De accommodatie is veel donkerder, rommeliger en vooral stoffiger dan de website laat uitschijnen maar het is ruim en er hoort een kleine badkamer bij.

Op de boerderij staan wat koeien maar verder is er niet echt iets te doen voor de kinderen. Het was de bedoeling hier ook de laatste nacht van onze reis te slapen, maar zo leuk vonden we het hier nu ook weer niet. Tijd om op een nieuw plan te gaan broeden.

Dag 1: Kienberg > Sursee

48 km | 3u20 fietsen

Na een afdaling van ruim 5 km volgde een aaneenschakeling van leuke rustige wegen met een mooie passage door Aurau zelf. Voor de picknick bezetten we in het centrum van Aurau een grasveld met speeltuintje.

Onze bestemming van de eerste fietsdag was de gemoedelijke camping Sursee met speeltuintje en keuken. Ons plekje naast de speeltuin lag helaas ook niet ver van een drukke baan.

Dag 2: Sursee > Horw

40 km | 2u50 fietsen

Na een stuk langs een iets te drukke weg op een doorgaans goed afscheiden fietspad volgde de route weer rustige wegen. We ervaarden iets meer reliëf dan de dag voordien maar zwaar was het niet.

Onze volgende overnachtingsplaats TCS Camping Luzern – Horw is een vrij rustige camping, echter zonder keuken of zitruimte. Douche en WIFI zijn dan wel weer in de prijs inbegrepen. Aan de ingang is een speelpleintje en de gasten van de camping kunnen gratis naar het afgesloten strandje een paar 100 m verderop. Je kan ook op andere plaatsen in het meer zwemmen, maar daar zijn dan geen faciliteiten zoals omkleedhokjes en een douche.

Dag 3: Horw > Sisikon

35 km | 2u25 fietsen

Tot Niederdorf liep de route steeds in de buurt van de autosnelweg, maar op het laatste stukje na was dat voortdurend over vrij rustige wegen. In Niederdorf namen we de overzet (8 CHF voor een volwassene en 3 CHF voor kinderen tussen 6 en 16 jaar). Vanaf dan werd de baan drukker. Bovendien was ze vrij smal waardoor we tot Brunnen vaak op het goed aangelegde voetpad hebben gereden. Net na Brunnen staat een bord dat aanraadt om de boot of trein te nemen tot Fluelen want de route is hier zeer druk, met vrij veel vrachtverkeer. Hoewel het niet de bedoeling is, kan je ook hier perfect op het voetpad fietsen. Tegen de regels maar wel een aanrader.

Camping Bucheli is een kleine camping vol caravans. Voor de tenten is een veldje voorzien aan de rand van de camping. Het is niet helemaal vlak en ligt vlak naast de druk bereden spoorweg. Er is geen keuken en, op een schommel na, ook geen speeltuin. Er is wél een mooi, klein grasstrand. Voor de douche betaal je 30 Rp per minuut.

Dag 4: Sisikon > Amsteg > Andermatt > Hospental

29 km | 2u10 fietsen

Omdat de route na Amsteg sterk stijgt, stopten we daar. In Fluelen verlieten we de drukke route en werd het opnieuw aangenaam fietsen. In Amsteg werden we opgewacht door een taxi die ons en onze fietsen naar Andermatt bracht.

Via het toerismebureau van Andermatt hadden we de contactgegevens van enkele taxibedrijven gekregen, maar enkel van Pearl (Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.) kregen we antwoord. De taxi was voorzien van een splinternieuw rek voor vier fietsen en twee kinderstoelen. We kregen een fris flesje water van de vriendelijke chauffeur. Voor de rit naar Andermatt betaalden we 70 CHF. Vanuit Andermatt fietsten we nog het laatste stukje naar Hospental.

Sust Lodge ligt op het einde van het dorp, wat betekent dat je kort maar stevig moet klimmen om er te geraken. Onze fietsen konden we binnen zetten. De eigenaars, die zelf een bureautje hebben dat allerhande fietstochten organiseert, zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. De kamers mooi en proper. De bedden geweldig. Wij kregen een kamer met vijf bedden en eigen badkamer. De matrassen van de kleinste kinderen legden we op de grond tussen twee bedden. In de salon annex eetzaal staan een paar zetels. Toen wij er waren konden we er niet eten. Hospental heeft wel een paar restaurants maar is verder vrij doods. Wat meteen het enige nadeel aan de Sust Lodge is.

Dag 5: Hospental > Innertkirchen

63 km | 3u25 fietsen

De route van Hospental naar Innertkirchen loopt over de Furka- en de Grimselpas. Omdat we dit niet zagen zitten met al onze bagage, reserveerden we opnieuw een taxi bij Pearl Shuttle (185 CHF). De omgeving was echter zo mooi en het weer zo uitnodigend dat het zonde leek om dit toch niet met de fiets te doen. Stoere papa Steven besloot om toch het hele stuk te fietsen. De rest werd afgezet in Guttannen, zodat we de tien laatste dalende kilometers samen met de fiets kunnen afleggen. De taxi stopte even op de Furkapas en op de Grimselpas. Voor het uitzicht en zodat de kinderen marmotten konden zoeken (maar helaas niet gevonden hebben). De fietstocht over de beide passen was goed doenbaar. Vanaf een uur of 10 was er wel zeer veel motorverkeer, al schijnt dat buiten de weekends veel beter mee te vallen.

In Innertkirchen gingen we naar Camping Grimselblick, een kleine basiccamping die eens niet gedomineerd werd door caravans en mobilhomes. Er was een schommel en een glijbaan, geen keuken maar wel een lokaal om binnen te zitten. De douche was gratis en de vrouw van de uitbater Vlaams. De omgeving is prachtig. Op wandelafstand (reken 2 uur) is er de Aareschlucht te bezoeken.

Dag 6:  Innertkirchen > Unterseen

40 km | 3u10 fietsen

Net na Innertkirchen moest er even stevig geklommen worden langs een vrij drukke weg. Daarna loopt de route over rustigere banen. Eerst vlak of zelfs licht dalend, maar eens de Brienzersee in zicht komt moet er stevig geklommen worden. Zelfs voor Steven bleek het begin van deze klim iets te steil en moest de fiets naar boven geduwd worden. Ook verderop, aan de Giessbach-watervallen, was dat het geval. Zelfs wie dit zou kunnen fietsen wordt verplicht af te stappen. Ook erna moest er nog geklommen worden, wat dit stuk tot het zwaarste van onze route maakte.

In Unterseen kozen we voor camping Lazy Rancho, al is er keuze te over. Lazy Rancho is een grote camping, met alle mogelijke voorzieningen (gratis douche, zwembad, speeltuin, keuken, zitruimte met tv). De ontvangst was er zeer zakelijk.

Dag 7:  Unterseen > Bern

21 km | 1u30 fietsen

Het plan was om naar de camping in Blumenstein te fietsen en vandaar de volgende dag naar Bern. Het weer deed ons helaas anders beslissen. Na een stevig onweer de avond voordien, was het weer volledig gedraaid. De blauwe hemel en de hitte van de voorbije dagen haddden plaats gemaakt voor wolken en regen. Toen we begonnen te fietsen waren er enkel wolken maar nog voor we Spiez bereikten gingen de hemelsluizen open. Omdat de voorspellingen meer van hetzelfde beloofden de komende dagen, beslisten we in Spiez de trein naar Bern te nemen (20,6 CHF per volwassene, 10,3 CHF voor Stella en per fiets). In de trein was er een familiecoupé, met speeltuintje, zodat de rit sneller dan gewenst voorbij was.

In Bern namen we onze intrek in de jeugdherberg, waar we een eigen kamer kregen met 6 bedden en enn babybedje. We betaalden er 121,2 CHF per nacht (incl. ontbijt). De medewerkers waren bijzonder vriendelijk en je kan er redelijk eten voor een schappelijke prijs (17,5 CHF per volwassene).

Dag 8:  Bern > Meienried

62 km | 4u30 fietsen

Na 3 natte dagen in Bern, kwam de zon eindelijk weer tevoorschijn en konden we verder fietsen. Al na een paar kilometer zaten we in de bossen en leek de stad ver weg. Langs de Wohlensee en ook rond Golaten moest er nog wat geklommen worden waarbij we twee keer moesten afstappen en zelfs de kar moesten losmaken. Eénmaal voor een steil stuk omhoog en éénmaal om van een brug af te komen. Dat alles maakte de route er niet minder aangenaam op.

Na een relatief lange fietsdag kwamen we net voor etenstijd aan bij Bei Kaesar, waar we in het stro gingen slapen. Je kon er niet zelf koken, maar wel eten voor 10 CHF pp. Samen met Lazy Rancho was dit het verblijf dat de kinderen het meest aansprak, en niet enkel omwille van de slaapplaats maar ook door de hoeveelheid ruimte, het speelgoed en de beestjes. Absoluut een aanrader.

Dag 9:  Meienried > Aarburg

65 km | 4u40 fietsen

Ook op dag negen liep de route zo goed als volledig over rustige en vlakke wegen. De enige moeilijkheden waren de korte helling na Berken en de stevige tegenwind in de voormiddag.

Bij het zoeken van een slaapplaats rond Aarburg bleken de mogelijkheden beperkt. Uiteindelijk kozen we voor Camping Wiggerspitz in Aarburg. Met voorsprong de meest ongezellige camping waar we geslapen hebben. Deze wordt voornamelijk als tussenstop gebruikt door mensen op weg naar of op terugweg van Italië (caravan en mobilhome). Aangevuld met de occasionele fietsreizigers. Naast de camping bevond zich wel een zwembad met een grote groene ligweide (apart te betalen). Je kan er niet koken, maar er is wel een klein restaurantje (basic)

Dag 10:  Aarburg > Kienberg

27 km | 1u40 fietsen

Terwijl de rest voor de laatste keer alles inpakt, ging Steven zonder bagage de wagen ophalen in Kienberg. Tot Aare ging dit vlot en langs kleine wegen. Daarna volgde een laatste mooie klim richting Kienberg, waar de fiets terug op de wagen werd geladen.

Conclusie

Fietsen in Zwitserland is zeker niet enkel voor zwaar getrainde wielertoeristen, maar voor iedereen. Zelfs zonder motor op de fiets – want het leeuwendeel van de fietsen die je tegenkomt heeft dat wel. Af en toe moet er eens stevig geklommen worden, maar dat wordt goed gemaakt door de afdaling die er op volgt. En als je echt geen zin hebt, is er steeds wel een oplossing met openbaar vervoer te vinden. De landschappen zijn prachtig, de dorpen vaak pittoresk. Waar route 8 er vanaf Meiringen in slaagt veelal weg te blijven van het drukke verkeer, is dat niet het geval voor route 3, die net iets te vaak naast of op een drukke weg loopt.

Campings variëren sterk in tent-vriendelijkheid en vooral in prijs, maar echt slechte ervaringen hebben we zeker niet gehad.